Saturday, August 21, 2010

Air oh AIR !!!


Don't call me chef ( DCMC ) hari ni nak cerita pasal air. Inilah satu2nyer barang kemestian bagi warga kita bila nak menikmati saat berbuka puasa....Air yang merupakan elemen penting dalam tubuh kerana ia menstabilkan kitaran organ dan juga melaraskan level fluidity of human body. Lebih kurang 70% tubuh kita adalah terdiri daripada fluid which means that it is vitally important to human well being condition.



fakta : human being can last longer without food, but no longer than 3 days without water




Dah tu ~ air apa yang patut diminum bulan puasa nih?? mesti korang cari air2 yg camni kan ??
1. Air Cincau
2. Air Bandung (made in pasar malam/pasar ramadhan)
3. Air bikarbonat
4. Air tembikai
5. Air Kordial
6. Air teh bunga (ni feveret keluarga kami nih) ahahaha dsb

Menurut kajian, air suam adalah paling ideal semasa pemakanan (but air zam2 is the world best). Ini kerana , sebelum menikmati juadah berbuka, di nasihatkan agar memakan manisan skit cam buah tamar dan minum air suam utk meransang dan melancarkan edaran pemakanan kita. Jangan main hentam bila dengar azan bermula taw....contoh terus berbuka dgn suapan nasi yang ada ayam masak lemak cili api, daging kambing salai, begedel, ayam masak merah, etc.

Bila dah habih juadah digalakkan gak minum air suam (Air suam lagi ???) sebabnyer ada DUA perkara :

i. Kalo minum air sejuk/ bikarbonat~segala lemak dalam makanan korang akan terus tergumpal disebabkan suhu sejuk jesteru itu menjadi lemak kekal dalam usus. Lemak ini akan terus bertambah secara berterusan taw. ( tu pasal ada orang komplen..." hey aku tgk bulan puasa ni makin bertambah berat badan aku...nape ek ??? )

ii. Minum air suam~ lemak dalam makanan akan lebih cepat terurai dan proses serapan nutrisi dan makanan ke dalam tubuh lebih baik. so gerenti esok puasa takkan lesu, mengantuk dsbnyer sebab tubuh dah pun mempunyai zat yg diperlukan...gitew !!!

Disini DCMC akan memberikan beberapa tips berkenaan air :

a. Kalo di Eropah, kalo order " may i have mineral water pls" diorang akan bagi sparkling mineral water, maksudnya air mineral yg ada karbon dioksida. Bagi warga mesia, mmg jarang2 kita minum air mineral yg bikarbonat...sebab sumber2 nyer mmg takde di mesia. Sama ada kilang yang inject CO2 atau diimport yg ori dari negara lain. Di eropah mmg ada punca2 air yg secara semulajadi mempunyai CO2 dlm air. So korang kenelah cakap camni "May i have still mineral water pls" whereas STILL means without carbonated!!

b. air yg paling baik ~ zamzam...kerana struktur kimia yg unik seakan2 diamond manakala air paip kat umah kita tu bentuk yg macham2 ahahahaha....

c. prosedur minum air, hirup sedikit, lalukan di seluruh rongga mulut dan lidah...barulah telan. ini sunnah dan byk faedahnyer..(meransang enzim pencernaan dan tertib dlm urusan)

d. air arak mmg HARAM !!! sebab byk buruk dari baiknyer. DCMC dok kat swiss ni selalu tgk org minum arak. tapi diorang minum dalam secawan atau dua sahaja. tak lebih pun. cukup utk pairing dgn makanan tertentu sahaja. cuma yg muda2 yg selalu mabuk2 bila consume arak berlebihan. Arak dikatakan baik kerana ada byk mineral melalui proses fermentation dan distillation dan blh meransang enzim penghadaman (ikut sudut kulinari barat) TAPI !!! tetap haram kerana buruknyer sangat banyak hingga menjejaskan pertimbangan dan akal manusia. Alhamdullillah sepanjang dok sini, blh meneliti sejauh mana kebenaran benda ni. menda baik kita tgk..mende tak baik jgn langsung disentuh. Cakap camna kebaikan arak ni pun...verdictnyer TETAP HARAM yer kawan2 !!

e. Air yg dibaca ayat2 suci Al Quran, struktur molekul air akan berubah dan menjadi corak diamond atau berpelangi. pelbagai kajian dah dibuat...dan insyaallah DCMC akan cube letak link tersebut utk korang tgk kemudian ok. so tak yah la gi jumpe tok dukun merata2 tempat utk mintak air jampi...blh buat sendiri di rumah....ayat apa2 pun blh asalkan ikhlas dan takwa.

f. air yang paling BEST skali ialah > > > > > > > > air yg dibelanja oleh kengkawan kita sendiri ahahahaha...tu yg paling best hohohoho...

kalo korang ada soklan pasal air nih...blh tanyer la yer. jgn tanye pasal bil air atau indahwater dah ler, kalo blh jawab, saya jawabkan lah...kalo idak saya kene rujuk dgn pakar bidang ni (tu ada kat university UCCR ni ha)


fadzly signing out !! 0132.22082010 swiss time





jenjalan dgn mem kat sempadan swiss 2010..








PS: next topic...Japanese Food and Culture !!! standby semue !!

No comments:

Post a Comment